2009-03-31

Tidsoptimist?

Host och fräs, inte mår man bra än. Fått ont i halsen igen, undrar om det är "slitage" från hostandet och inte bakterier nu... hoppas lite på det. En halv vecka har jag varit utslagen, sen var jag något liknande fast fantastiskt bakfull och trött i kombination.

Fredags var introduktion på nya jobbet och sedan vår-kickoff, mycket trevlig föreställning. Först kul att se lokaler och få höra lite mer om företaget sen en väldigt schyst fest! Om man ny har några nya kollegor som är inne och läser, tack så mycket! Mycket irriterande att rösten inte fungerade som den skulle, inte förräns jag fått i mig ett gäng öl började den komma igång igen.
Får hoppas man får komma upp igen relativt snart och hälsa på igen.

Vad har mer hänt sen sist? Tja, en vecka trillade ju bort i princip. Sen har jag i allfall fått läst "User stories applied for Agile softwaredevlopment" av Mike Cohn, rätt OK bok. Än så länge har de flesta böcker jag läst haft fokus på mjukvaruutveckling för web och PC applikationer. Blir visserligen pedagogiska exempel då det är lättare att diskutera kring en applikation och dess användare än någon funktionalitet som inte människor interagerar med. Kände mig lite nöjd när jag på hemsida som de refererade till i boken hittade en kortare artikel där det ventilerades lite om riskerna med user stories, något som boken i sig inte direkt tog upp. Jämfört med de tidigare böckerna som jag läst så var denna mer generell och snackade mer om "agila metoder" än "gör såhär i Scrum". Nåja inte bortkastad tid i allfall.

Har kollat lite på Erlang också bara för att det nu snackts en del om det. Verkar vara rätt skoj språk, lite annorlunda syntax mot vad jag är van vid. Det känns som om man saknar något när man skriver ihop exempel och kollar, jag får tänka till ett par gånger innan jag hänger med. Man är ju inte så van vid rekursiva anrop mm (kanske fel tekniks jargong där men jag orkar inte leta upp rätt). Signaler och relatidsbitarna känns däremot väldigt familjärt, undrar om man kan hitta något om realtids kraven som Erlang kerneln uppfyller på windows (eller inte uppfyller...).

Imorgon så ska det lyssnas på Jenny Wilson, får skriva mer om det imorgon och lägga upp nästa strip. Ses då, nu ska vi se vad jag kan göra åt min hals.

Tänker på er! ;)

Inga kommentarer: