2009-03-15

ScrumScrumsrcmscrscmmmm

*Gäsp* egentligen är detta för sent på kvällen för ett vettigt inlägg men det finns ju viss spänning i att se vad som kommer ut om hjärnan inte riktigt fungerar som den gör normalt (ja ni förstår vad jag menar även om jag kan höra er säga "vaddå... fungerar din hjärna någonsin normalt?")

Har haft en slapphelg vilket ju oftast är skönt även om det inte är så händelserikt. Har fått läst det sista i "Agile Software Development with Scrum" (Ken Schwaber & Mike Beedle), och därav titeln på inlägget. Är rätt trött på att läsa ordet "scrum" nu. Oavsett hur mycket jag håller med om att det är rätt väg att gå. Vad ska man säga om boken? Tja, den säger inte så super mycket nytt som man inte hittar gratis på nätet. Lite koppling till forskning innom psykologi/beteende vetenskap mm om anledningarna bakom Scrum, lite koppling till erfarenhet bakom olika delar i teorierna. Men jag är rätt trött på allt "Scrum is a radical change to.." och "dramatically increasing productivity.. with up to 1000%". Det är dåligt att läsa böcker som ska hypa sig själv och kanske var sanna 1997. Så radikalt är det inte, sunt förnuft är fortfarande grunden för projektledning och de säger det till och med själva ett par gånger i boken.

I förra veckan läste jag Henrik Knibergs "Scrum and XP from the Trenches" och det är en helt OK bok att läsa. Mycket är bekräftelse tycker jag, åter igen, av att det är bra med sunt förnuft. Intressant att läsa om direkta erfarenheter av Scrum, det är alltid bra med böcker som sammanfattar erfarenheter. Det går att referera till dem för att få belägg för sina egna misstankar om hur något kommer sluta om man gör på ett sätt som man inte håller med om. Denna bok/uppsats (kalla det vad ni vill) förmedlade väl även att utveckling av mjukvara handlar mycket mer om gruppdynamik och att hantera folk än om teknik. Som jag alltid sagt, tack och lov att man inte jobbar med människor, det räcker att jobba tillsammans med dem.

Får se om jag orkar skriva ihop några vettigare sammanfattningar om ämnet, det går ju att diskutera i evigheter om ämnet (vilket är en mycket bra anledning till att ha ett etablerat ramverk att luta sig mot, man kan slå ihjäl massor av skitsnack genom att säga "men nu testar vi detta!").

Ja ja, kan ju erkänna att jag fick i mig en öl till maten och nu ett par whiskeys medan jag satt och fixade lite framför datorn. Kanske måste jag läsa igenom detta imorgon och redigera det... men det flyter på bra med skrivandet så så illa kan det inte vara. Men det sa väl killen på puben som på lördag natt sa "jag kan köra!" också.

Fått igång spotify och gillar det skarpt, här sitter man relativt lagligt och lyssnar på Ane Brun. Sökte på hennes namn och fick upp över 40 sånger på en gång. Fy vad bra. Har fortfarande inte fått köpt biljetter till hennes konsert i september men Fever Ray är fixat i allfall!

Dags att sova så man kommer upp vid 8 imorgon? Jo jag tror det. Godnatt!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Se till att du dricker så totalkostnaden för kvällens drickande har en unik NP-complete lösning....

Alex sa...

En annan håller sig mestadels till skönlitteratur. Rätt gött faktiskt. Men det finns för mycket man vill hinna läsa.